Dzięki Mariuszowi Werencowi z http://werenc.pl/ i Radkowi Fiszerowi z  paramarket.pl

Miałem okazję przetestowania i porównania kilku śmigieł do napędu Octagon.

3 łopaty e-props , 4 łopaty e-props, Werenc S1, Werenc prototyp do ekonomii, moje Peszke 3 łopaty, oraz mój Rusłan 130.

Zdecydowanie preferuję śmigła szybko wkręcające się na obroty czyli  3 łopaty e-props,  3 łopaty Peszke i Werenc S1.  Na co dzień mógł bym latać na każdym z tych śmigieł, te trzy śmigła osiągają porównywalną ilość obrotów.  Śmigła 3 łopatowe  mają mniej drgań. Z mojego odczucia najlepiej było na e-props. Wkręca się szybko daję duży ciąg i ma odjazdowy dźwięk ale też jest najdroższy.  2 łopaty bym wybrał w przypadku gdybym woził napęd w bagażniku, 3 łopatówkę niestety w takim przypadku trzeba rozkręcać.   Aktualnie używam peszke 3 łopaty, jestem zadowolony i przy tym śmigle zostaje – gdyby e-props był w tej samej cenie to bym wolał e-propsa.

4 łopaty e-props  – śmigło ma duży ciąg ale jak dla mnie jest za mało dynamicznie i za wolno się wkręca , no i cena około 2500zł.

Werenc do ekonomii – na tym śmigle przeleciałem na 1 litrze 2 km dalej niż na Peszke 3łopatowym. Pomiary robiłem przy użyciu zawodniczej instalacji paliwowej. Jeśli na zawodach dostane 3 litry to pokonam 6km więcej, na zawodach to ma wielkie znaczenie. Śmigło działa dobrze na niskich obrotach natomiast powyżej 6800 wzrost obrotów nie powoduje wzrostu siły ciągu.

Rusłan 130 – to śmigło ma jedną główną zaletę, jest pancerne. Jeśli nie jesteś doświadczonym pilotem i popełniasz błędy przy starcie to bierz Rusłana.  Ja czasem startuje gdzieś w terenie na nie skoszonym startowisku i wtedy zakładam mojego Rusłana..  pozostaje za mną pas wykoszonej trawy ;-).   Nie masz super techniki, popełniasz błędy przy starcie – kup Rusłana.

Latałem też na śmigle Vtec  to było śmigło pożyczone od użytkownika octagona ale okazało się, że nie było to dedykowane śmigło do tego napędu.  Będę miał też okazje sprawdzenia śmigła ze stajni Witka Surgiela i czekam na to z niecierpliwością 😉

Żałuję, że nie mam motomonitora wtedy poza pomiarem obrotów wiedział bym jak działa chłodzenie dla poszczególnych śmigieł.

Michał Radka